سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز سه‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، که سه ساعت و نیم به طول انجامید، سند تحول این شورا را به تصویب نهایی رساندند.

سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در طی 20 جلسه کارگروه‌ کارشناسی تدوین شده بود و اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز برای بررسی و تصویب آن 7 جلسه وقت صرف کردند.
این سند که در قالب 4 فصل به تصویب نهایی رسیده است، در درجه اول به مسیر فعالیت شورا انسجام می‌بخشد و در وهله بعدی مناسبات بین این شورا با قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی را به شکل مشخص و روشن تدبیر و ساماندهی می‌کند.
این سند با نگاهی دقیق به ظرفیت‌های روز حوزه فرهنگ و ملاحظاتی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد و با درکی عمیق از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور، متاثر از فن‌آوری‌های جدید، فرامحلی شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی تسهیل شده، تدوین شده است. همچنین تمام ابعاد علوم و فن‌آوری‌های نوین از جمله کوآنتوم، هوش مصنوعی، ظرفیت‌های فن‌آوری‌های رقومی و همه دامنه‌های جدید حوزه علم و دانش در هدف‌گذاری‌های این سند مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس این سند عرصه‌های ماموریتی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در 9 حوزه تدوین و تبیین شده است. ساختار جدید دبیرخانه شورا هم به گونه‌ای طراحی شده که بتواند راهبری، نظارت، ارزیابی، رصد و پیگیری اجرای مصوبات ستاد را به شکل موثر دنبال کند.
مطابق ظرفیت‌های در نظر گرفته شده، آثار این سند در حوزه علم و فن‌آوری و فرهنگ می‌تواند در یک مقطع 5 ساله به منصه ظهور برسد.
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه با قدردانی از خدمات و تلاش‌های آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایرانشناسی و نیز دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی، به اتفاق آرا و به پیشنهاد هیات امنای این دو نهاد، به آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی به عنوان رئیس بنیاد ایرانشناسی و به آقای دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی به عنوان رئیس جهاددانشگاهی رای دادند.
آخرین دستور جلسه امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مروری بر مصوبات این شورا در موضوع سنجش و پذیرش دانشجو بود.
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس کار کارشناسی مفصلی که از سوی دبیرخانه شورا و در کمیسیون آموزشی ستاد نقشه جامع علمی کشور و نیز خود این ستاد با حضور وزرای مربوطه، رئیس سازمان سنجش و مسئولان سایر دستگاه‌های مرتبط، در مدت 25 جلسه درباره کنکور انجام شده است، تلاش کرده‌اند در روش جدید سنجش و پذیرش دانشجو، نقش معناداری به تحصیلات دانش‌آموزان و نظام آموزش و پرورش کشور بدهند.
بر این اساس، روش فعلی کنکور که به نوعی همه سوابق و زحمات تحصیلی 12 ساله دانش‌آموزان را نادیده گرفته و باعث رقم خوردن سرنوشت آنان در یک آزمون 4 ساعته می‌شود، به تدریج و در مدت 4 سال به شکلی اصلاح خواهد شد که تحصیلات دانش‌آموزان، به ویژه سه سال آخر دبیرستان، در سنجش و پذیرش آنان در دانشگاه، سهم 60 درصدی خواهد داشت و سهم کنکور از 100 درصد فعلی به 40 درصد کاهش خواهد یافت.
نظر به تعیین تکلیف موضوع کنکور در سند نقشه جامع علمی کشور در یک اصل مستقل و نیز بحث‌های تکمیلی در جلسه امروز برای نحوه اجرایی شدن این اصل، مقرر شد روش‌های اجرایی این اصل در جلسه بعدی شورا مورد بحث قرار گیرد.